NY - Lön och HR - Ekonomiverkstan

Ekonomiverkstan

Lön och HR

Inkomstdeklaration

Varje år ska alla inkomsttagare lämna in en deklaration till skattemyndigheten. En deklaration innehåller de uppgifter som en skattskyldig person ska skicka in till Skatteverket. Deklarationen kommer som en blankett (kallad inkomstdeklaration) hem till inkomsttagarens folkbokföringsadress eller till en elektronisk brevlåda om en sådan har angivits, och är en översikt över hur mycket en person har tjänat under det föregångna året och hur mycket skatt som har dragits.

Kontroll av inlämnade uppgifter

Eftersom Skatteverket får många uppgifter från bland annat arbetsgivare och försäkringsbolag skickas därför ett förslag till självdeklaration till fysiska personer, det vill säga privatpersoner. Förslaget ska kontrolleras och eventuellt kompletteras med fler uppgifter, och personen kan sedan deklarera via brev eller elektroniskt. Deklarationen anger även om en person ska få skatteåterbäring eller har restskatt att betala. Restskatt uppstår om för lite skatt har betalats in under året medan skatteåterbäring betalas till de som betalat för mycket skatt under det gångna året.

Företag

Även företagare och företag ska inkomstdeklarera. För juridiska personer, alltså aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser och ekonomiska och ideella föreningar beror datumet när deklarationen ska lämnas in på räkenskapsåret.

Vad ska deklarationen innehålla?

I

ett företags inkomstdeklaration ska det framgå hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats in under det gånga året. När dessa uppgifter blir redovisade kan Skatteverket fastställa företagets slutliga skatt. Ett företags bokslut ligger till grund för inkomstdeklarationen, men skattemässiga korrigeringar är ofta nödvändiga för att deklarationen ska bli rätt.

Boka en tid med Ekonomiverkstan för rådgivning.

Källa